vrijdag 1 mei 2009

Mijn weerkoffer

Een opdracht voor wero: De weerkoffer.

Ik begon met een weerhuisje ineen te knutselen.
Het weerhuisje bestaat uit een middendeel en twee zijdeeltjes.
In het middendeel kan het weerkaartje in het raampje geschoven worden. Aan de linkerkant van het weerhuisje hangt met een scharnier een groen plankje bevestigd waarop er een weerpoppetje staat.
De kleuters moeten het weerpoppetje aankleden naargelang het weer buiten.
De kleren van het weerpoppetje kunnen aangebracht worden met behulp van velcro.
Aan de rechterkant heb ik met scharnieren een blauw plankje bevestigd, daaraan hangt een haakje waaraan de kleuters het juiste seizoen mogen aanhangen. De zijkanten zijn er met scharnieren aan bevestigd omdat deze zouden kunnen ingeklapt worden voor de jongste kleuters, die nog niet bekwaam zijn om een onderscheid te maken tussen de verschillende seizoenen. Ook tussen de verschillende weerkaartjes bevind zich een gradatie.

Bovenaan het huisje is ook een haakje bevestigd om de dagen van de week aan te hangen.
Achteraan het huisje is ook een opbergvakje bevestigd waar alle toebehoren kunnen ingestopt worden. En door dit bakje kan het huisje ook rechtop staan.

Dan heb ik ook nog enkele toestellen gemaakt om het weer te meten.
Als eerste heb ik een luchtdrukmeter gemaakt.
Omdat het begrip "luchtdruk" nog wat moeilijk is voor kleuters leg ik dit gewoon uit door te zeggen dat als de wijzer omhoog gaat, het mooier weer word en wanneer de wijzer naar beneden gaat het weer slechter word. Dit wordt aangegeven met symbolen op het plaatje waar de wijzer naar wijst. Door middel van een verschuifbaar plaatje kunnen de kleuters de plaats waarnaar de wijzer wijst aanduiden.

Als 2de heb ik een windzak gemaakt, om de windrichting te bepalen.
Dit heb ik gedaan door een nylonzak te naaien en die aan een ijzeren lus te bevestigen.
Die ijzeren lus staat vastgedraaid op een ijzeren staander, zodat de windzak niet kan omwaaien.
De ijzeren lus draait rond op haar basis, zodat ze kan meedraaien met de windrichting.




Als derde toestel heb ik iets gemaakt om de windsnelheid te bepalen.
Naar gelang de snelheid van de wind gaan de bekertjes traag of snel vooruit.
Eén bekertje is met rood kleefband gemarkeerd.
Zo kunnen de kleuters de windsnelheid bepalen door samen met mij te tellen hoeveel keer het rode bekertje in een minuut passeert.



Als laatste heb ik nog een eenvoudige regenmeter gemaakt.
Door de gekleurde bolletjes kunnen de kleuters zien hoeveel bekers water er in de fles zitten. En zo kunnen ze bepalen of er veel of weinig neerslag is gevallen.
Onderaan in de fles bevinden zich knikkers zodat de fles niet omwaait bij wind. Het is de bedoeling dat als je de regenmeter buiten zet, je er eerst water tot aan de bovenkant van het zwart kleefband in doet.



Nadat al mijn weertoestellen en mijn weerhuisje klaar waren ben ik op zoek gegaan naar een koffer om alles in op te bergen. Ik kocht een tweedehans koffer en schilderde hem volgens de vier seizoenen.




Toen was mijn weerkoffer klaar voor gebruik...

5 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Toffe blog!
    Ik vind vooral het weerhuisje een tof idee ;p.

    Junior

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Ik sta versteld! Zoveel creativiteit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeer sterk
    mijn ma is ook kleuterleidster en ik weet hoeveel werk je er moet insteken, maar al die projecten zijn echt wel goed.
    en wat je allemaal kan doen met een oude koffer zeg :d
    proficiat ;)

    Björn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, studeer ook in Tielt,Katho
    Ik begin binnekort met stage..
    Had jij nog toevellig iddetjes rond werken met geluiden(muziek)en muzikale tegenstellingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,
    Ik studeer ook aan tielt maar dan via het afstandsonderwijs. Ik zit nu in het 4de jaar, het eindwerk is dus begonnen. Ik heb als thema groene school en wil graag een zintuigentuin aanleggen. Ik merk dat jij ontzettend leuke dingen hebt voor je weerkoffer, zou jet het erg vinden moest ik deze proberen te maken en gebruiken tijdens mijn stages?
    Als ik jou met iets kan helpen moet je het maar zeggen. lesleyvingerhoets@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen